Storingen. Weerstations.

De laatste jaren worden er steeds meer draadloze apparaten gebruikt.

Het gaat bijvoorbeeld om deurbellen, hoofdtelefoons, startonderbrekers

voor de auto, alarmsystemen om inbraken te voorkomen,

barcodescanners in winkels en bewegingsmelders.

Omdat deze apparaten een beperkt zendvermogen hebben, kunnen ze

worden gebruikt zonder vergunning aan te vragen. Het gebruik

ervan is voor eigen risico.

Door het grote aantal draadloze apparaten in en om het huis zijn

er steeds vaker onderlinge storingen. Agentschap Telecom merkt

dat veel van die storingen worden veroorzaakt door draadloze

weerstations. Deze problemen ontstaan vaak wanneer de batterijen

van deze apparaten leeg raken. Door de te lage spanning blijven

deze weerstations dan een continu signaal uitzenden waardoor

andere draadloze apparatuur in de omgeving niet meer

werkt. De oplossing is dan vaak de batterijen te vernieuwen.

Tips

Door het toenemend gebruik draadloze apparatuur in en om het huis, geeft Agentschap Telecom een aantal tips, die kunnen helpen bij het onderzoeken en/of oplossen van storingen van draadloze apparaten:

1.Inventariseer of er in de omgeving meer problemen zijn met draadloze apparatuur. Deze apparatuur heeft een reikwijdte van maximaal 50 tot 100 meter. Hierdoor is het al snel mogelijk een gebied te markeren waar de storing vandaan komt.

2.Inventariseer welke draadloze apparatuur onlangs is aangeschaft, zowel bij u zelf als bijvoorbeeld bij de buren. Schakel deze apparatuur uit of verwijder de batterijen om vast te stellen of het apparaat de veroorzaker is van de storing.

3.Zoek ook draadloze apparatuur die niet meer lijkt te werken. In het bijzonder buitenunits van weerstations.

Zij staan op veel daken van woningen en hebben een grote reikwijdte. Als de batterijen leeg raken lijkt het of het apparaat niet meer werkt maar gaat het wel andere apparatuur storen.

4.Leg vast welke uren en dagen de storing optreedt. Dit kan behulpzaam zijn bij het vinden van de stoorbron.

Indien al deze maatregelen niet helpen om de storingsbron op te sporen, kan uw leverancier u mogelijk verder helpen.

Bron Agentschap Telecom